CRUACHAN - Blood For The Blood
(2014 Trollzorn)
Autor: Wojciech Chamryk
Tracklist:
1. Crom Cruach
2. Blood For The Blood God
3. The Arrival of the Fir Bolg
4. Beren and Luthien
5. The Marching Song of Fiach McHugh
6. Prophecy
7. Gae Bolga
8. The Sea Queen of Connaugh
9. Born For War/The Rise of Brian Boru
10. Perversion, Corruption, and Sanctity Part 1
11. Perversion, Corruption, and Sanctity Part 2
12. Pagan
2. Blood For The Blood God
3. The Arrival of the Fir Bolg
4. Beren and Luthien
5. The Marching Song of Fiach McHugh
6. Prophecy
7. Gae Bolga
8. The Sea Queen of Connaugh
9. Born For War/The Rise of Brian Boru
10. Perversion, Corruption, and Sanctity Part 1
11. Perversion, Corruption, and Sanctity Part 2
12. Pagan
Lineup:
Keith Fay - Vocals, Electric Guitar, Acoustic Guitar, Keyboard, Bouzouki, Mandolin, Banjo, Bodhran
Kieran Ball - Electric Guitar
John Fay - Tin Whistle, Irish Flute
Eric Fletcher - Bass
John Ryan - Violin, Mandocello, Bouzouki
Mauro Frison - Drums, Percussion
Kieran Ball - Electric Guitar
John Fay - Tin Whistle, Irish Flute
Eric Fletcher - Bass
John Ryan - Violin, Mandocello, Bouzouki
Mauro Frison - Drums, Percussion
Piewcy irlandzkiego folkloru i zarazem zwolennicy black metalu powracają z nową sekcją rytmiczną i gitarzystą na dodatek. Siódmy album to już nie przelewki, ale zespół bez problemu unika pułapek rutyny i mielizn pójścia na łatwiznę, co pewnie cieszy nie tylko fanów grupy, ale i jej nowego wydawcę Trollzorn Rec. Keith Fay i jego wesoła kompania od lat znani są przede wszystkim z mistrzowskiego łączenia skocznych i tradycyjnych melodii z ostrym metalem i na „Blood For The Blood” osiągnęli już chyba najwyższy poziom wtajemniczenia w tej dziedzinie. Weźmy taki „The Arrival Of The Fir Bolg”: ostra zwrotka z siarczystym riffem, demonicznym skrzekiem i dynamicznymi partiami perkusji to szkielet, na którym rozwija się melodyjny, folkowy refren z piszczałkami, solowymi wejściami basu oraz czystym wokalem, ale nie brakuje tu też blastów, ściany gitar i klawiszowego akompaniamentu. Wiele równie ciepłych słów można poświęcić właściwie każdemu utworowi z tej płyty. Muzycy chętnie sięgają też po skrzypce czy wiolonczelę (utwór tytułowy, „Prophecy”) mandolinę czy bouzouki („Crom Cruach”), wplatają pomiędzy gitarowe riffy patetyczne fortepianowe akordy („The Sea Queen Of Connaught”, „Perversion, Corruption And Sanctity Part I”), by zaraz uderzyć z niezwykłą ekspresją. Udzielająca się gościnnie wokalistka Barbara Allen też dodaje sporo w duetach z Fay’em, zwłaszcza w siarczystym „The Marching Song Of Fiach Machugh” i bonusowym „Pagan”. Mocna płyta, nie tylko dla fanów Cruachan.
(5)
Wojciech Chamryk
Wojciech Chamryk